Geplaatst op Geef een reactie

Kookboekrecensie Streetfood Vietnam van Jerry Mai

Streetfood Vietnam. Dat is het kookboek waar ik deze keer een recept uit heb gemaakt. Streetfood Vietnam is een boek van chefkok en restauranteur Jerry Mai. Ze heeft restaurants die gespecialiseerd zijn in Vietnamese smaken. In dit boek neemt ze jullie mee met smaken over de hele wereld.

Het boek bestaat uit 224 pagina’s. Ben jij nou op zoek naar de authentieke smaak van Vietnam? Dan is dit boek echt aan aanrader! Van Springrolls tot Pho, Banh mi en salades. Alles is in dit kookboek te vinden.

Het recept

Het recept waar wij mee aan de slag zijn gegaan is Bánh Xèo. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik dit gerecht altijd al wilde uitproberen. Heb het ook vaker voorbij zien komen op tv bij Masterchef Australië en het ziet er altijd zo lekker uit. Dus ik dacht nu is het de kans om dit recept uit te gaan proberen. En om te proeven of het net zo lekker is als dat het er altijd uitziet.

De Banh Xeo

Bánh Xèo was tot onze verbazing een erg makkelijk recept om te maken. Er valt niet heel erg veel voor te bereiden. Het enigste wat je als eerste moet maken is het beslag want dat moet je ongeveer 3 uur laten staan. De Nuoc Cham kan je ook van te voren maken zodat de smaken goed intrekken. Deze dipsaus is heel licht en fris van smaak. Het past goed bij dit gerecht. Het maken van de crêpes lukte in het begin eerst niet omdat we de verkeerde pan hadden gebruikt. Maar nadat we de goede koekenpan hadden ging het eigenlijk heel erg goed. De crêpes waren mooi dun en knapperig geworden. En dat is wat je wilt. Daarom moet het beslag vrij dun zijn. Wij hebben gekozen voor dunne speklapjes en grote garnalen. Je had buikspek nodig voor dit recept maar dat was niet te krijgen in de supermarkt. Dit was ook een goed alternatief.

De indeling van het kookboek

De indeling van dit boek vind ik erg goed. Alles is goed verdeeld en erg duidelijk. Bij sommige kookboeken zijn onoverzichtelijk maar in dit boek niet. Ik vind het ook erg leuk dat er veel verschillende wordt uitgelegd. Er staat informatie in over bepaalde producten die je in de voorraadkast moet hebben. En over keukengerei wat het is en waar je het voor kunt gebruiken. Erg handig voor de mensen die niet bekend zijn met de Vietnamese keuken. Dan kun je het meteen terugvinden in het boek en hoef je het niet eerst op te zoeken op internet.

Voor wie is het boek geschikt?

Als je een liefhebber bent van de Vietnamese keuken, Streetfood en mooie Foodfotografie dan is dit boek zeker iets voor jou. Er staan heel veel verschillende Streetfood recepten in om uit te proberen. De foto’s zijn ook echt fantastisch. Het oogt simpel en de gerechten staan er duidelijk op. Ook krijg je meteen trek en zin om aan de slag te gaan als je naar de foto’s kijkt.
Er staan makkelijke en moeilijke recepten in. Voor het ene recept heb je bijvoorbeeld weinig ingrediënten nodig en voor het andere recept weer heel erg veel. Als je genoeg tijd hebt dan is het ook erg leuk om een gerecht te maken waar je iets langer mee bezig bent. Dan kan je het met elkaar vergelijken en kijken wat je het leukste vind om te maken. Er zijn recepten te vinden met vlees en vis. Ook staan er vegetarische gerechten in. In de Vietnamese keuken word veel varkensvlees gebruikt. Mocht je dat niet mogen / kunnen eten dan is kipfilet ook een goed alternatief. Je kunt het natuurlijk ook weglaten.

De plus- en minpunten van het kookboek Streetfood Vietnam

De Pluspunten

• Het boek is toegankelijk voor iedereen.
  • Er is genoeg keuze. Wil je iets maken met vlees of vis? Dan staat er zeker iets tussen wat geschikt is voor jou.
  • Er staan makkelijke en moeilijke recepten in. Voor ieder wat wils en als je van een uitdaging houd dan kan je voor de moeilijkere recepten kiezen.
  • Het zijn streetfood recepten uit Vietnam. Allemaal goed omschreven en mooi gefotografeerd.

De Minpunten

• Het boek is volledig in het Engels. Dit was voor mij overigens geen minpunt. Verder heb ik eigenlijk geen minpunten gevonden.
  • Als ik er echt een moet opnoemen dat zou het zijn dat niet alle producten in de supermarkt te krijgen zijn. Naar sommige producten moet je echt even zoeken of naar je dichtstbijzijnde Toko gaan. Maar als je iets niet kunt vinden zijn er genoeg alternatieven.

Wil je het kookboek van Streetfood Vietnam kopen?

Streetfood Vietnam | Jerry Mai | Isbn: 978-1925811049 | Uitgeverij: Smith Street Books | Prijs: €9,78

Bestel hem hier.