Geplaatst op Geef een reactie

Kookboekrecensie Flavour

“Midden-Oosterse gerechten bomvol smaal” van Sabrina Ghayour

Soms denk je bij het eten van gerechten wel eens, daar zit kraak noch smaak aan. Nou daar hoef je bij het aanschaffen van dit boek niet bang voor te zijn. De naam van het boek zegt het eigenlijk al. De smaakbeleving staat centraal in dit boek van bestsellerauteur Sabrina Ghayour.
In haar eigen woorden draait smaak om troost, voldoening en zelfs een vleugje nostalgie. Smaak hoeft niet gecompliceerd of overdadig te zijn. Dit boek bewijst dat met makkelijke, toegankelijke recepten. Als vind je er misschien kruiden in die nog onbekend voor je zijn. Indien je ingrediënten niet makkelijk kunt vinden, kun je ze makkelijk vervangen.

Midden-Oosters tintje met inspiratie uit verschillende wereldkeukens

Sabrina Ghayuor wordt door The Observer, “The Golden Girl van de Perzische keuken” genoemd. Ze is een Brits Iranese chef, gespecialiseerd in de Perzische en Midden-Oosterse keuken. In “Flavour”, haar 7e boek boek, vindt je recepten die de landsgrenzen van uit het Midden-Oosten verder oprekken. Ze heeft zich dus laten inspireren door andere keukens dan het Midden-Oosten. Zoals door Shibuya uit Japan, waar in haar boek een eenvoudig recept van is gemaakt genaamd, geroosterde brioche met kaneel & vanilleroom. Of Khao Soi uit Thailand, waarvan ze een recept genaamd “Stoofpot van pittige kokoskip met eiernoedels heeft gemaakt.

De smaakproef

Wij het boek grondig doorgebladerd en in elk interessant recept een post-it geplakt. Dat eenmaal gezegd zat na afloop, het boek vol met post-its, dus onze nieuwsgierigheid was zeker gevoed. Dat smaakte natuurlijk naar meer! Dus er moest gekookt worden. Wij gingen voor de “Nectarinesalade met halloumi, komkommer en cashewnoten,” van blz. 24 en de “Gevlinderde lamsbout met tahin-knoflookyoghurt”, van blz. 123.

Bij gebrek aan verse nectarines in de supermarkt hebben we verse pruimen gebruikt. En zoals Sabrina al aangeeft, de ingrediënten zijn makkelijk vervangbaar. De “pul biber,” was niet verkrijgbaar, maar makkelijk vervangbaar door chilipeper. Dus laat je vooral niet weerhouden om je creativiteit te gebruiken. De salade was knapperig, hartig door de gebakken halloumi en fris zuur en zoet tegelijk. De lamsbout was supermals. Ik vond de in de Tahin knoflookyoghurt, de sesamsmaak wat overheersend, maar de smaken van de gerechten samen smaakten overduidelijk heerlijk. Dus dit viel enorm in de SMAAK.

Wij hebben de Sabrina Ghayour SMAAK te pakken en gaan zeker vaker recepten uit dit boek maken zoals de “Bonen-fetakoekjes, met granaatappel tamarindesaus”, de “lamstajine met gedroogde vijgen en ingelegde citroen” of de “Gevulde tortilla’s met lamsgehakt en cheddar.”

Voor wie is dit boek geschikt?

Dit boek is uitermate geschikt als je de Midden-Oosterse keuken wilt ontdekken. Maar ook als je weinig tijd hebt of niet met al teveel ingrediënten wilt werken. De recepten zijn makkelijk te volgen en er staat een breed aanbod in voor ieder wat wils. De gerechten zijn bovendien wat de boodschappen betreft schappelijk geprijsd.

Plus en minpunten

De pluspunten zijn:

• Toegankelijke en zeer smaakvolle recepten